Postat de: Mihai A. Pop | August 14, 2013

Uzbekistan – planurile de calatorie

Am fost in a doua jumatate a lui iunie in Uzbekistan.

Ne decisesem de anul trecut sa-l vizitam, cand am gasit bilete ieftine la AeroSvit, cu legaturi decente. Am cumparat biletele in decembrie, pentru ca mai tarziu in decembrie, sus numita companie sa dea faliment. Noroc ca noi n-am aflat pana la doua zile inainte sa plecam, si doar atunci ne-am stresat. 26 de ore inainte de a zbura, am luat bilete la Turkish Airways, la un pret similar, dar orar de zbor criminal.

Orisicum, asta n-a schimbat planurile.

In Asia centrala sunt cateva lucruri de facut, cateva de experimentat, si pentru asta trebuie sa iti alegi bine destinatia/destinatiile, pentru ca peste tot ai nevoie de viza si se obtine cu oarece dificultate din Romania. In categoria Asia centrala, inclusesem geografic stan-urile din fostul URSS, nu si Mongolia, Afganistan, Pakistan si Iran, care mai sunt cateodata cuprinse, deci doar Kazakhstan, Uzbekistan, Tadjikistan, Kirghistan si Turkmenistan.

Pentru mine Asia centrala inseamna inainte de a sapa mai mult: cultura turcica, mongoli, originile omului caucazian, stepa si desert pe de-o parte si munti pe cealalta, vorbitori de rusa, mancare pe baza de oaie si lapte fermentat, islamisti si tensiuni interetnice, Fergana, mari treceri istorice, Samarkand si Bukhara, dictaturi cu iz comunist, Tian Shan si Pamir si cam atat. Adica chestii mai ciudate ar mai fi de spus, gen buzkashi, jocul de polo calare cu o capra fara cap… sau friptura de oaie cu jaratec in animal si animalul ingropat in pamant… Dar sa revenim la planificare.

Am calculat noi ca majoritatea lucrurilor pe care vroiam sa le facem le puteam gasi in Uzbekistan, plus ca dintre toti stanii astia parea sa fie cei mai calcat de turisti.

Zis si facut, am cumparat bilete si am inceput planificarea. Am citit un ghid de calatorie, am epuizat resursele de pe internet, relativ deficitare in informatie, si facut un plan. Am tinut sa merg la Samarkand, Bukhara, Khiva si Shahrisabz, treceam oricum prin Tashkent, de mers peste munti si de ajuns in desertul Kyzilkum.

In realitate am ajuns peste tot pe unde ne-am propus, dar si la Kokand, am mai trecut inca o data muntii, am facut o excursie in desert la fortarete antice, unde am vazut si lacuri in disparitie (mici, dar dispareau in acelasi proces ca marea Aral).

Apoi am trecut la pasul cu vizele, care a fost de departe cea mai anevoioasa primire de viza, dar cu care nu va plictisesc. Ideea e ca se poate lua.

Apoi ne-am propus sa interactionam cu locul, cu vestigiile, cu oamenii, cu mancarea, cu cultura, chiar daca si la un nivel superficial, turistic, totusi nu aveam de gand sa ne dam in spate de la ce aveau sa ne ofere.

Am experimentat mancarea locala, care a fost chiar buna, cu gust, si cu o oarecare diversitate, foarte proaspata, dar disponibila mai ales la oameni acasa, si mai putin pe strada sau restaurante (sunt putine la numar). Am calatorit ca turistii, ca excusionistii, ca localnicii. Ne-am descurcat onorabil in moneda nationala si am vizitat ce era de vizitat, chiar daca pe alocuri am mai dat o spaga, ne-am mai luat cate o teapa, si am negociat ce am putut negocia, sub asteptari insa.

Cristina a vorbit rusa, eu am dat din maini. In engleza ne-am descurcat atat de rar incat mi-a disparut din memorie. Per total interactiunea cu localnicii a fost o experienta placuta si despre care am aprecieri pozitive.

Am vazut o flota de automobile comuniste inca pe strazi. Magic!

Dar mai multe despre toate astea, in articolele viitoare.

SONY DSC

Declaratiile vamale si ghidul de calatorie. In Uzbekistan te vei acoperi de hartii, ca in orice alt proces birocratic.

Ca pregatire a epopeii calatoriei va propun sa vedeti unul dintre filmele despre unul dintre acele personaje legendare care au influentat decisiv istoria regiunii. Mongol, din 2007, este un film despre prima parte a vietii lui Gingis-han, un film nu chiar precis istoric, dar destul cat sa puteti incepe sa cititi mai mult despre marele om.

mihai

PS. Nu voi scrie un articol despre istoria locului, asta nu ca nu as vrea, dar prin comparatie istoria Balcanilor e simpla si usor de inteles… asa ca am dat pe net de o lista a momentelor de turnura.

Pentru detalii aici – Central Asia top historic milestones.

In rest va ramane wikipedia.


Lasă un răspuns

Categorii