Postat de: Mihai A. Pop | Iunie 20, 2013

Miros de trafic

La un moment dat am stat sa ma gandesc unde stau impreuna multi oameni de pe toate palierele societatii (imparteala n-o fac eu), si sunt relativ egali in fata sanselor de a-si implini visele, in acelasi timp sunt intr-o stare alerta in asteptarea a ceva, sunt impreuna si totusi sunt separati. Mi-am raspuns inainte sa pun intrebarea, de fapt.

Raspunsul este gara, autogara, aeroportul, portul, strada, autostrada… practic locurile in care natura transportului temporizeaza egal asteptarile participantilor.

Stateam intr-o autogara in Sao Paulo, cand mi-a venit ideea articolului, pentru ca acolo era un anumit miros, si mi-am amintit de aeroporturile din India, apoi de trenurile din India, apoi de liftul de la birou, apoi de ambuteiajele de pe autostrada Soarelui.

Atunci m-a lovit, ca undeva exista o sinestezie, o legatura nenaturala intre evenimentul numit „trafic” si simtul olfactiv.

Cel putin in cazul meu leg gara si autogara cu un miros greu, imbacsit, produs cu tranpiratie vara si carat iarna pe sub haine groase, si exact asta nu cadra in Sao Paulo, acolo chiar si cei mai saraci calatori miroseau a primavara.

Odata continuat gandul, am aduagat mirosurile de aeroport, murdar chimice, care put a benzeni si aromatice din shop-urile de parfumuri, si ai caror calatori au exagerat cu picaturile de parfum. Apoi mirosul pe care-l asociez cu autostrada, acel aer chimic, plin de benzina arsa incomplet si vaporizata in caldura soselei. Ultimul pas a fost portul, cu un miros la fel de greu ca autogara, ba chiar cu supliment de miros de peste sau descarcari de pescarus, dar mult diluat in vant de mare si aer salinizat.

Dar ca orice legatura mentala, aceste asocieri sunt doar legate de experienta si modul in care e conectat creierul meu, insa acum banuiesc ca si voi incepeti sa asociati anumite locuri cu anumite mirosuri.

De lift ce ziceti? E un lift nou metalic, cu oameni pregatiti de birou, desi putin prea parfumati, sau e unul vechi din lemn, cu miros de lac trecut, si un pic de praf de la cariile ce-l populeaza, la care adaugi mirosul de fum de tigara a unui vecin?

Un exercitiu legat de lumina pentru aceleasi locuri s-ar putea sa fie mult mai asemanator, insa poate fi interesant de scormonit.

Ordinea de gara, cadru cu conducerea

Ordinea de gara, cadru cu conducerea

Ca recomandare de film, am incercat sa aduc un film legat de gara, insa nu unul prea dur, prea incisiv, ci unul care sa lase privitorului o atmosfera, si nu doar un fir epic. Am ales The station agent, din 2003, un astfel de film, cu o poveste liniara, dar cu o atmosfera pe care o poti respira.

mihai


Lasă un răspuns

Categorii