Postat de: Mihai A. Pop | Decembrie 14, 2012

Povesti chinezesti

Multe din lucrurile pe care le-am cuprins cu mintea in copilarie capata o importanta exagerata ca adult. Si de fiecare data cand te intalnesti cu ele incerci sa le propagi altora la randul tau.

Nu pot sa nu-mi amintesc cu placere de grija cu care desfaceam ciocolata, de cum rupeam primul patratel, de cum pretuiam ambalajele… inca cunosc lume din generatia mea care are „hobby-ul” asta.

Cavit? vitamina C? bomboanele cubaneze? caramelele? guma Turbo? Prichindel? corcoduse verzi? dude? si cate altele… fiecare avea cel putin un drog al copilariei, ceva de pus pe papilele gustative, ceva ce si acum daca ai gasi in magazin la casa de marcat ai incarca ca un descreierat. Asa suntem construiti, apreciem lucrurile vechi, pentru ca le apreciem ca fiind mai adevarate.

Dar despre povestile copilariei, lucruri pe care nici atunci nu le apreciam ca adevarate? Eu am fost un rasfatat, pe langa Ispirescu, Creanga, Camil Petrescu, si multe dintre cele popularele culese, pe care le-am ascultat citite de parintii mei, on and on and on, am avut oportunitatea sa ma apropii de povestile chinezesti.

Povestile chinezesti, mi se pareau codate, greu de inteles, dar mistice, erau scrise in semnele lor pe marginea paginii, si in engleza jos, pe care tata mi le traducea, erau cu imagini pictate, ca un fototapet adus din timpuri imemoriale. Atat de puternice au ramas amintirile incat imi amintesc de imparatii colorati, de dragonii, de codurile de onoare, de calcularea cu care luau fiece decizie cu perspectiva de risc.

Mai presus de atat imi amintesc de cateva pilde revelatoare pentru cultura orientala, ceva ce mai tarziu am inteles mai bine din Sun Tzu.

Fight only if it is to win yourself. – Daca e sa te lupti trebuie sa conteze pentru tine, pentru ca doar atunci castigi.

Fight, even if you don’t win. – Daca tii la onoarea ta lupta-te, chiar daca nu castigi.

Win, even if you don’t fight. – In viata cele mai multe lucruri sunt gratis, nu trebuie sa te lupti pentru ele, iar daca totusi trebuie sa te lupti pentru ele, ocoleste violenta ca modus operandi, pentru ca doar asta e cel mai mare castig.

Lucruri simple, care desi pot parea ca se contrazic, de fapt sunt filamente diferite ale unei culturi foarte dense.

Totusi e uimitor ca mi-au ramas dupa atata vreme in minte, probabil reimprospatate, probabil rescrise partial, dar e ceva adevar acolo.

Palatul regal - Bangkok

Palatul regal – Bangkok

Desi poate parea greu de crezut, cu greu am gasit filme cu povesti chinezesti asa cum sunt ele construite in mintea copilariei mele. Pana la urma am identificat unele care mi-au implinit amintirile – Chi bi si Chi bi xia – din 2008-2009, ambele prezinta o singura poveste, care impleteste o realitate si o fantezie, cu cultura, educatie, logica si intelepciune, incat sa surprinda multe dintre valorile povestilor copilariei.

Mi Hai / mihai


Lasă un răspuns

Categorii