Postat de: Mihai A. Pop | Septembrie 17, 2012

Traversarea strazii

De cand ma stiu, respect religios cateva reguli de traversat strada.

Si am sa le pun riguros in ordine:

  • nu traversez strada cand sunt in pericol de a fi calcat
  • caut sa traversez prin fata masinilor doar cand poti sa vad in ochii soferilor ca ma vad, chiar daca vad si ca nu le convine
  • calculez traversarea prin trafic si o monitorizez continuu, ca si cand pot aparea deviatii care sa duca la accidente
  • incerc sa par previzibil, nu schimb viteza in timpul traversarii, decat daca au aparut mentionatele deviatii cu potential de accident
  • incerc sa traversez cu un minim de incurcatura pentru ceilalti participanti la trafic

Cu regulile astea nu am fost niciodata in viata mea in pericol de a fi accidentat ca pieton sau biciclist in trafic nici in tara noastra, nici oriunde pe glob, cu mentiunea ca intensitatea calculelor de deviatii in traficul din regiunea noastra este multiplicat de multe ori pentru traficul pe care l-am intalnit in Indochina, in particular in Vietnam.

Dar intre toate regulile pe care le-am pus mai sus nu se regasesc reguli ca:

  • traversez doar pe la trecerile de pietoni marcate
  • traversez doar pe la semafoarele cand se permite traversarea
  • respect regulile de circulatie cu strictete

Motivul principal fiind ca in copilarie, in perioada formarii mele, si anume exact pe la 5 ani, cand incepi sa intelegi conceptul de ireversibilitate a mortii, locuind unde locuiesc si acum – in Giulesti, cu aceleasi treceri de pietoni, potential la fel de bine marcate, am fost martorul a trei accidente cu morti. Toate pe trecerea de pietoni si toate sub scuza „a respectat regula de circulatie”, evident azi pentru mine de acolo vin cu intrebarea logica „si la ce le-a folosit?”.

Asa ca in timp, odata si cu cresterea traficului in Bucuresti, am dezvoltat un simt al traversarii strazii fara a inoportuna traficul si fara a te expune in mod excesiv.

Numai ca astazi am gasit intr-o carte, si apoi m-am dat pe net, niste studii care spun ca pana la 2 benzi, traversarea pe la treceri marcate e la fel de periculoasa ca cea pe prin locuri nemarcate, insa peste 2 benzi, e mai sigur sa treci prin locuri nemarcate.

[Moment de uimire.]

Norocul face ca logica din spate sa fie simpla, in speta locurile marcate evident ca sunt mai putin riscante, pentru ca sunt abordate de soferi mai putin agresiv, dar acest avantaj este total negat, de faptul ca pietonii sunt mai inconstienti in abordare, doar merg printr-un loc sigur, si atunci sunt la grad de alerta zero, respectiv prefera sa moara cu „dreptatea in mana”, decat sa analizeze situatia in care se afla.

Asa ca acum am inteles de ce ABS-ul a crescut numarul de accidente in trafic… pai daca e mai sigur, mergem mai repede…

Aici traversatul strazii e o calatorie in sine, si spatiala, dar si emotionala si cognitiva – Saigon

O recomandare de film buna pentru riscuri ar fi fost un film cu Buster Keaton, sau Charlie Chaplin, insa din aceeasi perioada am ales unul cu Harold Loyd, exact pentru extremismul necalculat de care aminteam mai devreme – Safety last!, din 1923. Filmul este o capodopera a timpului, exact pentru cascadoriile impresionante.

mihai


Responses

  1. După ce ani de-a rândul s-au chinuit să reducă numărul trecerilor de pietoni din municipiu, acum autorităţile locale le reînfiinţează! Asta pentru că mulţi pietoni se plâng că trebuie să ocolească mult dacă vor să treacă strada prin locuri marcate corespunzător.

  2. Si eu, de cand ma stiu, respect regulile de circulatie, cat mai strict posibil.
    Indiferent ca sunt pieton (de cand am invatat sa merg🙂 ), biciclist (apropape la fel, pentru ca am inceput cu tricicleta si trotineta, apoi cu bicicleta – si pe sosea, si la munte) sau conducator auto (de mai bine de 18 ani, cu o medie de 4000km/luna).
    Nu doresc sa fac o lauda din cele scrise, doar sa subliniez ca, apropape asemenea, cunosc cam tot ce e in trafic. Ca atare, NICIODATA nu traversez strada, chiar daca s-a facut verde, pana nu privesc stanga-dreapta sau invers, NICIODATA nu traversez strada nesemaforizata, dar marcata, in momentul in care este o coloana (mai pot sta cateva secunde – de ce sa franeze si apoi sa accelereze toti: eu mai pot astepta cateva secunde, iar poluarea e mai putina – poate ca gandesc prea mult pentru unii care vor citi acestea, dar e normal).
    Foarte multi pietoni se arunca pe trecerea de pietoni: am patit de cateva ori (fara incidente) ca, mergand in aceeasi directie, eu in masina, pietonul pe trotuar, efectiv sa sara direct pe trecere, fara sa se asigure (era cu spatele spre mine!). La fel, cred ca se bazeaza pe faptul ca are prioritate (bun, dar… „la ce le foloseste”? (citez)). Dar trebuie sa se asigure! Si putini stiu asta. Bine, nu-i poti obliga pe toti sa stie: dar cand merg la bazin, sar direct sau privesc daca bazinul are apa?🙂
    Multumesc pentru cele impartasite.

    • Am citit cuvant cu cuvant, si ma regasesc in tot ce spui. Probabil ca si tu iti pretuiesti viata destul de mult🙂
      Multa sanatate!


Lasă un răspuns

Categorii