Postat de: Mihai A. Pop | Iunie 19, 2012

Iubirea – meniul completat

Trecusem de varsta adolescentei cand am putut spune pentru prima oara ca iubesc, nu ca n-as fi iubit inainte, dar nu eram destul de matur incat sa pot vorbi despre asta. Pot rationaliza de ce, dar nu-si are rostul aici.

Orice pregatire am avea, orice conditionare externa, orice dorinte am avea in rest, un lucru este sigur cel putin una dintre ele e legata de iubire.

Insa ce vreau eu sa spun, este ca nu doar una, ci mai multe, si ca exista mai multe tipuri de iubire, desi in societatea actuala, asa simpla cum e ea, nu prea promoveaza mai mult de doua dintre formele iubirii.

In credinta mea exista mai multe feluri de iubire, si faptul ca nu se limiteaza doar la ceea ce societatea promoveaza asta nu inseamna ca ele nu sunt intalnite in societate, practicate sau dezbatute.

Asadar ceea ce iese din televizor, este doar 1) iubirea erotica (eros), iar cea promovata si larg acceptata e cea intre sexe diferite, si are o tenta sexuala clara, si 2) iubirea afectiva (storge), cel mai comun intalnita in cadrul familiei.

Si aici ne oprim cu ceea ce este larg promovat. Pe langa aceste doua tipuri e usor identificabila 3) iubirea intre prieteni (philia), fara nicio deschidere sexuala, si de departe forma in care partenerii pleaca din pozitii perfect egale, 4) iubirea platonica, o expresie a iubirii erotice, exact fara partea sexuala si 5) iubirea neconditionata (agape) cea care implica o daruire completa a celui care o exercita, in schimb asteptarile fiind zero.

Frustrarea mea de la care a si plecat aprofundarea studiului iubirii, este ca iubirea intre prieteni si iubirea neconditionata, ambele sunt social vazute ca potential periculoase, cea intre prieteni fiind asociata gresit fie cu homosexualitatea, fie cu adulterul, iar cea neconditionata cu un simptom psihic. Despre iubirea platonica, aceasta este prea des batjocorita si malitios confundata cu impotenta fizica si mentala.

In opinia mea toate abordarile sunt gresite, insa societatea nu este destul de matura incat sa accepte iubirea in formele ei, si eu am indentificat doar unele, probabil mai sunt si altele.

Nu uitati sa iubiti, putine puteri aveti realmente, dar asta e potential cea mai mare.

Un semn de iubire

Am ales ca simbol in film al iubirii dintr-o multitudine de filme, unul care mi-e atat de drag incat am crezut ca l-am recomandat deja, si mare mi-a fost mirarea sa vad ca inca asteapta in galantar. E un film despre o iubire neverosimila, impotriva oricaror stereotipii, dar un film cald si diferit, cu muzica lui Cat Stevens tesuta in poveste, si o ecranizare grandioasa. Un film care m-a miscat atat de mult, incat in urma lui am putut sa accept ca si acum 40 de ani se faceau filme bune, si ce filme! Recomand Harold and Maude, din 1971, ca un film pentru orice generatie, care atat cat are o farama de romantism in sange, va gasi ceva cu care se te agate de poveste, film care e de altfel o comedie, insa se rupe in tine la final.

mihai


Lasă un răspuns

Categorii