Publicat de: Mihai A. Pop | Ianuarie 16, 2012

Test de maturitate

Cu greu mi-am gasit timp sa pun lucrurile in ordine in ultima perioada, practic de la venirea din India inca incerc sa ma organizez. La care merita adaugat faptul ca am scapat laptopul pe jos in timp ce mergea, motiv pentru care am pierdut hardul (si datele de pe el), asa ca acum am revenit la un computer mai vechi.

Totusi am recuperat pozele si am facut backup, deci pana la inlocuirea computerului momentan sunt un pic handicapat de lipsa multor lucruri…

Cu toate astea mi-am facut timp sa scriu cateva cuvinte despre ce inteleg eu din evenimentele de ce au loc in ultimele seri prin Bucuresti, si pentru ca sunt inca nepartinitor cred ca trebuie vazut contextul mai mare.

Si in Romania ca si in alte parti, democratia functioneaza doar partial, si ca peste tot puterea e arestata de putini cu apanajul maselor, insa tot ca un efect al democratiei, aceeasi putere e testata de contra-putere, adica opozitia. Pana aici totul e perfect normal si usor de acceptat pentru orice persoana care promoveaza non-violenta, pentru ca in final e doar o batalie e „gandurilor”, initial a ideilor, dar de foarte multe ori se ajunge in manipulare, i se spune PR. Repet, peste tot in lume, in sistemele sociale democratice.

Problema e ca orice schimbare de putere are o componenta violenta, asa ca de multe ori sistemele democratice s-au inpus prin violenta asupra celor cu idei contrare (sa le spunem tot opozanti, practic sustinatori ai altor sisteme), si cazul Romaniei este elocvent – revolutia din ’89. Motiv pentru care intr-o democratie functionala se intampla, sper ca din ce in ce mai rar, ca violenta fizica sa fie folosita ca instrument de testare a puterii, sau in caz contrar, de impunere a unui nou sistem politic, sau a unei noi puteri. Asta nu ca nu s-ar putea realiza si prin proteste pasnice, dar in Romania nu exista educatia democratica la nivelul maselor, si cu atat mai putin educatia respectului la nivelul clasei politice, motiv pentru care proteste pasnice sunt considerate ineficiente.

Dupa ce am stabilit ca exista o oarecare legitimitate a violentei in democratie, trebuie sa spunem ca noi nu ne aflam intr-o astfel de ipostaza, pentru ca violenta de data asta nu are un scop, este doar un rezultat. Nu se cauta impunerea unei noi puteri, sau a unor noi valori, ci e doar semnul ca societatea e sub presiune, si din paturile sociale defavorizate (pe acelasi tipic ca in Franta sau Marea Britanie) s-a ajuns pana la explozie sociala, intre ultimele picaturi – scaderea salariilor, crestere pretului carburantilor, taxa auto, un nou an fara perspective economice pozitive, indatorarea populatiei, cresterea costurilor la intretinere etc. cu o ultima picatura prin legea sanatatii.

Nu trebuie sa fii foarte incarcat emotional sa intelegi ca dupa atatea evenimente negative exista si in Romania oameni vii, si ca pe unii dintre ei ii doare, si ideea de stransul curelei nu le mai surade.

Asadar clasa politica, la trei ani de la inceperea „timpurilor istorice”, asa cum numesc aceste momente de reechilibrare a societatii cu ea insasi, dar si cu natura inconjuratoare, a ajuns si in Romania sa dea un test de maturitate. E un test simplu, insa notele din timpul anilor au fost foarte mici, motiv pentru care orice mic insucces poate transforma o corijenta intr-o repetenta.

Eu desi dispretuiesc caracterele aflate in politica romaneasca, totusi ele nu sunt foarte diferite de jivinele din alte sisteme politice, motiv pentru care daca pe alocuri sistemele au supravietuit unor miscari similare, probabil ca si la noi vor supravietui. Intr-adevar in Tunisia, Libia si Egipt n-au luat corijenta, dar as merge atat de departe incat sa spun ca ai nostri sunt mai maturi, desi acum sunt mai mult emotional decat rational.

Revolutiile nu se fac cand e cald si bine, ci cand frigul te ajunge

Recomandarea de film, de data asta vine de la Costa Gavras, pe care l-am pus deoparte cand am recomandat V for Vendetta, azi État de siège, din 1972, un film din realitatea unei miscari de guerilla urbana, o mafie justitiara populara, care a reusit sa fie activa in Uruguayul anilor ’70. Asta ca sa ne aminteasca ca haiducul cu trasaturi pozitive, adica acela care e justitiar in conditiile unei dreptati strambe, este nu doar posibil, ci in state defecte chiar de dorit.

A ajuns Romania un stat defect?

Vineri am primit intrebarea „De ce ai ramas in Romania, pentru ca pari un baiat inteligent?”, asta de la cineva care nu are de ce sa-si ascunda cu modestie realizarile…

Insist sa nu trag concluzii acum, probabil voi reveni.

mihai

Responses

  1. Am fost suprins de comentariul tau pe facebook „Vom folosi forta!”.

    Insa analiza ta imi place, are sens. Revolutie pentru nimic, revolutie ca sa spunem ca ne doare si atat.

    In ’89 FSN, acum spectrul USL. Nu mai cred in schimbari pozitive, ci doar in rocade ale coruptiei. Ori rocada care e la orizont mi se pare de si mai rau augur.

  2. Eu am cateva intrebari:
    De ce s-au agitat oamenii astia doar pe parcursul week-end-ului si seara dupa orele 16?
    De ce se incearca lumea sa o defineasca o masa de oameni revoltati cand de fapt sunt mai putini decat oricare galerie (de huligani) de fotbal din capitala si la care doar un meci fac pagube mai amre decat ce s-a facut in aceste zile?
    De ce se agita lumea cu legea cea minunata a sanatatii? Doar SMURD a aparut ca o necesitate la indolenta salvarii, adica a vrut sa faca un pic de concurenta salvarii lenese!?!

  3. Exista alegeri curand. asa cum vor fi. la care voi vota, ca la toate de pana acum.
    Eu am trecut printre manifestanti in drum spre piscina :)).

    P.S. Bine ati revenit inapoi, hai seara cu toata lumea la o crasma ceva intr-o zi. Si eu sunt pe laptop-ul mic de 10 inch btw, cel mare s-a ars :).

    • Sunt prins saptamana asta si viitoare dar dupa aceea eu doar astept locul si ora la care sa fiu prezent.

  4. Desi trezirea este dureroasa, cred ca evenimentele de din ultimele seri vin ca un raspuns al unui articol mai vechi – In puterea poporului.
    https://mihaialexandrupop.wordpress.com/2011/11/04/in-puterea-poporului/


Lasă un răspuns

Categorii