Postat de: Mihai A. Pop | Octombrie 7, 2011

Detestarea omogenitatii

Undeva de prin anii ’60, oamenii din marketing care serveau corporatiile americane s-au prins ca trebuie sa modifice directia marketingului dinspre omogenitate – adica toata lumea avea case mari, mobilate cu cateva tipuri de echipamente predefinite, cu cateva modele de masini predefinite etc catre individualitate.

Omogenitatea in economie a fost facuta posibila prin productia in masa, adica multa lume poate avea un Ford T atata timp cat e negru, practic produsul nu era individualizat pentru tine, si toate Fordurile T erau la fel (variau si ele in functie de seria de productie, dar atat). La fel pentru case, electrocasnice, dar si vestimentatie si accesorii, lucruri care ajungeau sa defineasca marea masa a populatiei. Ca o paranteza paturile mai bogate in intreaga istorie au beneficiat de varietate, insa cele de mijloc-jos, pana atunci nu beneficiau cateodata nici de cele general necesare.

Aparitia individualitatii de masa a fost posibila pe baza unei abundente de capacitate de productie, capacitate care pentru a fi utilizata a inceput sa produca in masa varietate, si sa o marketeze ca individualitate – lucru care pare evident azi in orice magazin de haine, iar pentru a creste rata de consum accentul s-a mutat de la a avea produse care se disting prin soliditatea si utilizarea pe termen lung catre produse individuale care se schimba cu cheful tau, motiv pentru care si social este acceptat acum sa n-ai/ai chef de ceva/altceva.

Practic suntem acum mai sclavi ai propriilor noastre porniri animalice – cheful, care e un impuls instinctual intr-o forma mai rafinata – decat la oricare punct al evolutiei noastre recente, cand incercam sa controlam animalul si sa reactionam pe baze logice.

Mi se pare interesant cum se face ca din „dezvoltarea” chefului am ajuns ca masinile pe care le avem sa nu mai fie utilizabile in parametrii acceptabili la nici 10 ani dupa productie,  dar cam asta e chintesenta mult blamatului consumerism – detestam omogenitatea, si infometam cheful pentru a avea lucruri noi tot timpul, lucruri achizitionate nu in baza utilitatii ci irational.

Pentru ca ratiunea este elementul primordial ce ne diferentiaza pe noi de o tufa, m-am gandit ca o recomandare buna ar fi una care testeaza logica de suprafata, logica construita pe elemente irationale rationalizate, insa inca irationale – 12 angry men, din 1957, un film aparent simplu insa extraordinar de puternic, construit pe logica curata.

mihai


Responses

  1. Un documentar exceptional pe tema cultivarii individualismului de catre corporatiile americane:

    http://www.archive.org/details/the.century.of.the.self

    Numai bine,

    Laur

    • Unul dintre elementele care m-au influentat pentru articol a fost chiar The century of self. E intr-adevar o recomandare foarte buna.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii