Postat de: Mihai A. Pop | August 17, 2011

Periplu in Bulgaristan

Dupa ce duminica de dimineata ne-am facut inotul programat am luat o hotarare grabita sa mergem in Bulgaristan, pentru o scurta tura pe la obiectivele turistice de pe mal.

Documentarea ne-am facut-o de pe telefon la coada de masini din Vama Veche catre Bulgaria. Am aflat ca ar merita sa vedem Balcic, Nesebar si capul Caliacra – stiu ca multi vor scrie altfel respectivele localitati, dar avand in vedere ca in bulgara se scriu cum se scriu, la noi traducerea arata asa si e perfect corecta, la fel de corect ca Ceaicovshi.

Asa ca le-am luat pe rand, de la nord la sud – capul Caliacra, are o asezare spectaculoasa pe un promontoriu inalt si cu o vizibilitate foarte buna asupra falezelor inalte din Cadrilater, si este dezvoltat inca din timpuri elenistice, insa in perioda bizantina/crestina si-a cunoscut gloria.

Din pacate elementul cultural este limitat de faptul ca informatia este frugala, prost dispusa si fara imaginea de ansamblu, dar pentru cei care au mai vazut ruine… si acestea sunt la fel de concludente. Altfel e destul de balcanic, prin faptul ca la o poarta interioara ai un lautar, restaurantele sunt in gura muzeului din interior, si locatia inca mai este pe alocuri folosita ca baza militara, probabil sa stavileasca invaziile romanilor…

Am continuat drumul serpuitor pana la Balcic, unde am fost la pomul laudat, palatul de vara al reginei Maria, dar precum pomul laudat… trebuie sa recunosc ca n-am fost nicidecum uimit de arhitectura, ci mai mult de faptul ca era transformat intr-un magnet de turisti, si ca era foarte frumos ingrijit, mai ales in materie de gradini si spatiu verde.

Pana aici facusem deja 60km insa dupa inca 90km am ajuns la Nesebar – „Dubrovnikul Marii Negre”… practic doar ideea de insula cu ceva ziduri te duce cu gandul la Dubrovnik, in rest toata locatia era plina de magazine de nimicuri, automobile inghesuite, restaurante facute care pe unde, toate cu relativ bun gust, insa inca cu jumatate de buget. Intregul oras vechi, nu prea mai e vechi decat pe alocuri, insa are ceva ce nu trebuie comparat cu Dubrovnik, e ceva bulgaresc in el, si poate ar trebui asta vandut mai bine.

Un element foarte pozitiv este faptul ca oriunde te duci ai impresia ca serviciile merg, si ca lumea te primeste ca „regele turist” lucru pe care inca la nord de Dunare nu-l regasesc. Si inca ceva, e clar ca destinatie preferata pentru familii cu copii, ai ce face cu familia probabil si o saptamana in atractii diferite.

Pe partea negativa am simtit un oarecare spirit balcanic in tot ce se face, adica ai case din lemn in stilul bulgaresc medieval, pastrate foarte autentic, dar pe care lipesti la exterior niste aparate de aer conditionat, sau le transformi pe toate in magazine de suveniruri, care mai de care mai chinezesti in aparenta, ca in realitate probabil sunt chiar bulgaresti produsele.

Apoi din Nesebar am ajuns la Bucuresti in 6 ore peste noapte… cei 300 de km fiind parcursi in medie cu 50km/h, inclusiv pauzele tehnice, vama, alimentare etc, asa ca am fost surprinsi de o patrula de politie la luat de spaga (de data asta n-am dat nimic), de drumurile rupte asa cum n-am vazut un drum rupt in Romania de 10 ani (practic lipsea drumul pe portiuni destul de lungi), dar per total in a doua jumatate a fost placut, parcurgandu-l la peste 100km/h.

Una peste alta recomand litoralul bulgaresc in detrimentul celui romanesc pentru confort si diversitate, insa nu pentru autenticitate.

Si cum in ultima perioada IMDb m-a frustrat prin rearanjarea listelor de filme, si imi e mult mai complicat sa fac niste recomandari tematice bune, va recomand doar din amintiri Gadjo dilo, din 1997, un film canadian filmat si-n Romania, despre viata itineranta a unui tigan francez, viata si calatorie care imi aminteste mult de Romania, dar si mai mult de Bulgaria, si care se potriveste cu spiritul balcanic puternic influentat si marcat de tigani. Mai ales ca zilele acestea asistam la economia care da sa ajunga la mal… daca ma intelegeti.

mihai


Lasă un răspuns

Categorii