Postat de: Mihai A. Pop | Aprilie 17, 2011

Ultima ora la MBA

Saptamana asta am avut ultima ora de curs la MBA.

In ultimul an si jumatate am trecut printr-o multitudine de experiente interesante, si chiar daca pe undele dintre ele nu le-am sintetizat pe loc, si practic nu le-am inteles atunci, deja o parte dintre cele neintelese s-au intors sa aduca lamuriri.

Ca un cuvant de semi-inchiere am sa pun pe hartie cateva experiente care mi-au marcat aceasta ultima perioada.

1. Cel mai important a fost atmosfera – sentimentul de liceu (in liceu colegii erau la un nivel intelectual foarte inalt), practic grupa a avut foarte multe talente, si nu doar tehnice, ci mai ales emotionale, motiv pentru care chiar cred ca relatiile de aici o sa ramana puternice pe termen lung.

2. Diversitatea talentelor a fost prielnica, practic am capatat adancime in gandire nu doar de la profesori, cat de la colegi si experienta lor profesionala si formarea lor ca indivizi.

3. Educatia, e important ca curricula sa urmeze o linie pedagogica sanatoasa, si cred ca linia a fost bine aleasa, peste asta se aseaza capacitatea profesorilor sa atraga studentii, si motivatia noastra intrinseca de a absorbi cat mai multa materie. Eu recunosc sincer ca in partea teoritica cu greu pot spune ca am trecut prin 50% din materie, insa prin partea practica am citit fiecare studiu de caz, si am participat activ.

4. Si cum eram aceiasi oameni si in clasa, si la distractie, si legaturile intre noi se leaga cel mai bine in afara clasei, cred ca nu sunt singur cand spun ca distractia a fost prezenta inca de la primele cursuri, si desi reprize de seriozitate totala ne prindeau in lucru, totul se termina cu bine.

5. Un element pe care il folosesc mult in profesiunea mea, si pe care il stimez la oamenii de afaceri, l-am regasit si slefuit in intermediul cursurilor, si anume critica constructiva, practic nu cred sa fi fost multe dezbateri liniare, fara elemente contradictorii, practic nu-mi amintesc de niciuna. Marea majoritate a discutiilor erau bazate pe experiente diferite, pe intelegeri diferite, motiv pentru care cred ca adancimea educatiei a fost optima.

6. Marimea grupei recunosc ca a fost optima, chiar nu pot intelege cum exista clase de MBA de peste 25 de oameni, cred ca optimul e undeva in jurul valorii de 12-15, pentru ca realmente ajunge sa fie o discutie foarte apropiata, cu profesorul, in pozitia de facilitator, si la o astfel de marime fiecare poate vocaliza pozitia pe care se afla, echipele de proiect se pot taia usor, nu se creaza rupturi interpersonale. Chiar la inceput mi-a fost teama de faptul ca o clasa mica nu o sa-mi aduca valoarea asteptata, dar realitatea este ca m-am inselat.

7. Forma materialelor, stiu ca toate MBA-urile azi sunt formate pe o baza americana a predarii prin studii de caz, cu multa media, cu implicare si cu o pozitionare a studentului fie de manageriala activa, fie de consultant. Asteptarile initiale nu erau insa foarte ridicate, insa experienta a fost mult superioara, studiile de caz provenind in marea majoritate de la scoli de renume, iar putinele celelalte fiind direct aplicate pietei locale.

8. Un alt lucru care formeaza caracterele de management este experienta multiculturala, si chiar programul a avut puncte foarte valabile in crearea de astfel de experiente, in afara studiilor de caz care erau toate internationale, respectiv un stagiu in Canada, un viitor stagiu in Olanda, profesori canadieni si americani, pe langa cei din Romania.

Uitandu-ma in urma, deja pot spune ca parca ar fi intrat mai mult, si ca materie, si ca distractie, in timpul trecut, si, paradoxal, a fost pe alocuri prea mult.

Probabil peste ceva vreme recitind cele de mai sus o sa imi dau seama ca probabil am pierdut si alte lucruri importante, dar pentru moment astea sunt din partea mea.

Astept adaugiri.

mihai


Responses

  1. Felicitari. Acum urmeaza dizertatia ?

    • Mai urmeaza doua proiecte si un stadiu in Olanda.

  2. Care ar fi cursul pe care l-ai repeta datorita placerii de a descoperii lucruri noi? Bineinteles si care ar fi cursul pe care l-ai mai face o data pentru ca nu ai inteles nimic?
    Eu, sincer, am ramas cu sentimentul ca mi-as dori sa mai fac un MBA in cadrul altei scoli pentru a vedea si alte viziuni si concepte, mai ales ca acest program doar te ajuta sa descoperi anumite viziuni despre afaceri coroborate in special cu culturile romaneasca si canadiana.
    A fost o adevarata placere sa va cunosc pe toti si sper sa mai gasim oportunitatea de a ne mai intalni si schimba idei despre schimbarile pe care ni le-a adus acest program (sau mai bine zis experienta).

    • Cursurile de soft skills cred ca sunt cele pe care daca le-ai repeta ai invata destule in plus, deci Miles, HR – Uceanu, sau cele de hard skills unde cunostiintele creative aduc valoare – Marketing, Strategy…

      De inteles am inteles din toate destule asa ca nu cred ca pot spune ca as face unul inca o data pentru ca nu am inteles.

  3. M-ar interesa sa aplic la acest MBA. Cateva recomandari in afara de ce ai spus deja?

    Ma bucur foarte mult ca aflu aceste lucruri de la un masterand.

    Felicitari si mult succes la dizertatie!

    • Ce e diferit la MBA-ul asta fata de mare parte din celelalte MBA-uri vehiculate in piata, e ca aici chiar o sa fie obositor, lucru care cultural la noi nu prinde. Motiv pentru care chiar si cei care trec prin program, ajung in final sa se planga de „efortul depus”.

      Ca program de studiu e clar cel mai incarcat, totusi cred ca s-a atins cel mai in detaliu materia, asa ca nu inteleg de ce altii se plang.

  4. Eu cred ca a fost perfect. Nu a fost incarcat, a fost mai degraba..stimulant. Eu am simtit ca mi-am gasit locul acolo si sincer nu ma bucuram prea tare ca se termina.

    • Mai am un an si termin si eu. Eu nu zic ca ma bucur ca se termina dar sincer abia astept sa pun in practica tot ce invat. Acum simt ca nu am timp sa fac asta dar sunt nerabdator totusi. Voi v-ati deschis ceva afaceri singuri?

      • Eu imi voi deschide in curand o afacere in domeniul publicitatii. In cadrul acestui MBA mi-am gasit si partenerul de afaceri, deci practic afacerea nu va fi doar a mea. Amandoi avem insa norocul de a fi absolvit in acelasi timp si ne ajuta foarte mult faptul ca informatiile sunt proaspete si am capat experienta impreuna. La cate studii de caz am putut participa, nici nu ma mai tem de vreun viitor esec in propria afacere, ma simt ca un croitoras viteaz🙂

      • Sper sa nu te superi ca sunt prea indiscreta Carmen, dar ce afacere vrei sa-ti deschizi? Sunt curioasa cam spre ce se indreapta doamnele/domnisoarele care au terminat un MBA> Poate asta ma va determina si pe mine sa investesc o asa suma intr-o alta scoala.

      • Suma este o investitie cu multe beneficii.
        Eu m-am orientat catre o agentie de social media, dar am foarte multe colege care si-au deschis saloane de cosmetica si au avut un succes neasteptat. Asa ca, important e sa stii ce faci🙂

  5. Singura mea observare ar fi urmatoarea: ce e diferit la acest program fata de altele este nu doar modul detaliat in care e predata materia ci si materia in sine, o materie care se „leaga” exact de ce ne trebuie noua pentru a reusi in Romania.

    • Articolul asta a plecat exact de la ideea de a spune lucrurile care au iesit excelent la MBA-ul asta si spun asta prin contrast cu ce stiu despre unele dintre celelalte MBA-uri din Romania pe care prietenii mei le urmeaza.

      • Am avut de ales intre 2 MBAuri in RO si l-am ales pe acesta. Sper sa aveti dreptate desi nu sunteti singurii absolventi care au afirmat aceste lucruri, fapt ce m-a determinat pana la urma sa fac aceasta alegere. In curand am testul GMAT. Ceva tips legat de acesta? Multumesc

  6. Am intrat si eu la ei pe site sa ma programez pentru o prezentare, sunt extrem de curios.

    • Ca pont, vezi daca poti vedea testul propus pentru GMAT, o parte din intrebarile de acolo seamana cu ce am dat eu ca test, asa ca pot fi de ajutor


Lasă un răspuns

Categorii