Postat de: Mihai A. Pop | Aprilie 7, 2011

Doua tipuri de oameni

Totul a plecat de la o gluma.

Exista doua tipuri de oameni, cei care cred ca lumea se poate imparti in doua categorii, si ceilalti.

Exista chiar si un cuvant pentru stiinta care se ocupa de studiul clasificarilor – taxonomie, totusi in realitate cand intalnim o clasificare, de multe ori, e doar semi-adevarata, practic cu fiecare grad de clasificare substanta pierde nuante, motiv pentru care un anumit lucru cunoscut doar prin clasificare este de fapt necunoscut.

Am sa subminez o idee care sta la baza credintei noastre din copilarie asupra cunoasterii lumii.

––-

La varste fragede ni s-a explicat ca lumea e mare, e mai mare decat locuinta, decat locurile prin care ne plimbam, mai mare ca strada chiar foarte mare, mai mare ca drumul pana la tara etc. Apoi am aflat de globul terestru. Apoi de continente si de tari, Romania fiind evident tara care conteaza. Fac o paranteza aici, cred ca subliminal de aia iubim asa mult tara asta, pentru ca e prima de care stim ceva, si probabil de aia stiu anumite populatii fara de tara mai multe despre lume pentru ca nu se ataseaza din frageda pruncie la vreo impartire de pamant.

Si am sa ma opresc aici la conceptul de tara sau stat, de multe ori inteles ca stat national, cateodata ca stat federal. Moment din care tot ce invatam despre istorie, despre geografie, despre cultura, despre oameni in general se leaga de cate unul dintre sertarele mentale ale unor state, si evident de ce alte lucruri mai ai prin sertarul despre statul respectiv gen Romania-tigani, Canada-frig, Germania-tehnologie, Elvetia-bani, China-chinezarii, Rusia-gaz…

Statul national e o minciuna – nu exista tara pe lume care sa includa doar membrii unui anume popor, definit prin aceeasi limba, cultura, traditie, dar si pe linie de sange, deci inseamna ca statele oricum sunt internationale, doar ca o anumita natiune detine majoritatea si controlul asupra tuturor, respectiv si asupra celorlalti (n.r. adica a alora care nu credeau in taxonomia originala).

Iar doar pentru ca sunt nascut in Romania, brusc sunt si roman, insa eu nu ma consider un exponent al romanilor (nu ca ar exista sau ar trebui sa existe asa ceva), eu sunt doar Mihai, sclav pe mosia numita Romania, incartiruit la Sectia 2 Politie Bucuresti (ca acum am si buletin, dar o sa revin in alt articol), angajat la…, domiciliat in…, vorbitor de limba romana, etc., cu studiile…, cu parintii … si tot asa.

Practic eu nu sunt roman si inca nu cunosc pe nimeni care sa arboreze stindardul de roman, si care sa ma faca sa doresc sa fiu ca el, au contraire, majoritatea celor cu stindardul imi trezesc dorinta de ne-roman.

––-

Ca sa revin la taxonomia oamenilor, practic multi isi doresc sa fie incadrati si sa se incadreze unui anumit stat, eu personal nu, as dori sa fiu in continuare considerat doar om, si atat, dar imi si inchipui ca libertatea de a te descotorosi de apartenenta la un stat va mai costa mult, inca multe generatii.

Pentru inca un grad de libertate!

mihai

PS. Ce mi-as dori eu ca Romania sa fie doar o adresa…


Responses

  1. E nasol sa fii ” fara de tara”.Nasol rau !
    Eu cred in radacini, ca sa ai pe ce te sprijini.
    Cat despre libertatea individului, rostul lui pe lume, adevar,sa-l mai rasfoim pe Cioran, ca tot e centenarul.Restul e…nimic.

    • Eu cred sincer ca Nu pamantul e al nostru, ci noi suntem ai pamantului, si daca credem ca tara asta, sau alta e a noastra, nu doar ca gresim, ci si pierdem ideea universalitatii spiritului.

      Insa cu siguranta fiecare se trage dintr-o cultura, si fiecare este un buchet de experiente unice. Totusi distantele in ziua de azi sunt distorsionate, incat sunt mai aproape de Teheran decat de Vatra Dornei, si mai aproape de Paris decat de Ferentari. Asa ca incepem sa ne tragem dintr-o cultura globala cu aroma locala, iar experientele incep sa fie delocalizate geografic.

      Urmand ca generatia urmatoare sa simta mai accentuata mutarea asta.


Lasă un răspuns

Categorii