Postat de: Mihai A. Pop | Decembrie 7, 2010

Muzica nu mai e sociala

Inca de la aparitia comunicarii verbale, muzica trebuie sa fi existat ca un mod lateral de comunicare, dar cum comunicarea e facuta intre doi sau mai multi membrii ai societatii, muzica insasi a fost un rezultat social.

Chiar daca unii dintre noi acum percep muzica in solitudine, asta nu putea fi cazul in urma cu 200 de ani, si de fapt la niciun moment inainte de 1800.

Ba chiar pana in 1980 a ramas de principiu tot un element social, te produci pe muzica, muzica aduna prietenii, muzica e implicit legata de animalul social.

Asta s-a schimbat radical odata cu Sony Walkman. Din acel moment muzica devine din ce in ce mai mult un eveniment individual, si chiar daca suntem mai multi in acelasi spatiu, si impartim aerul, si ne impartim priviri, ba chiar vorbim intre noi, e foarte posibil ca sa nu ne impartasim si muzica. Pentru asta avem ear plugs, legati intre niste cutiute mici de buzunar si timpane.

Muzica va ramane inca pentru mult timp o plasa sociala, care va prinde si va aduna oamenii, totusi ea va fi ca o oglinda a muzicii individuale, pe care individul si-o ia singur de la televizor, de pe youtube, de pe DC/torrent. De aici rezulta ca ne vom identifica cu muzica noastra, prin care sa fim recunoscuti in grupurile noastre sociale datorita muzicii cu care ne promovam (nu doar muzica, dar si muzica).

Toti avem muzica pe computer, muzica respectiva e muzica noastra. Eu chiar ma simt frustrat cand ma duc la petreceri si acolo se asculta doar alta muzica, muzica altora, practic nu mai relationez cu muzica pe principiul e frumoasa/urata, ci pe principiul e a mea/nu e a mea. Si incep sa uit ce inseamna frumos in sens organic, biologic, pentru ca realmente muzica e legata si de constient, dar muzica frumoasa trezeste ceva si in spatele constientului.

Sunt eu singurul care are muzica lui?

mihai


Responses

  1. Bine punctat si de data asta. Sa nu uitam insa altceva: daca ne uitam in istoria secolului trecut vom observa ce rol puternic social, la modul pragmatic, a jucat muzica: Phoenix, Iris, Party People of the Universe, John Lennon, afro-americanii si multi altii, au raspandit puternice mesaje sociale si erau adevarati lideri informali (si chiar… spirituali daca vrei). Da-mi un singur exemplu contemporan, daca gasesti, chiar si la o scara mult mai mica!!!

    Revenind la ideea ta, nu stiu daca ai omis sau daca intentionat ai lasat ca tema de reflectie insa colateral cred ca a dezvoltat si un alt curent, cu niste conotatii poate la fel de puternice. E adevarat, azi suntem cu totii mai individualisti in muzica, insa ce se intampla atunci cand mai multi descopera ca muzica lor (a lor insisi) este si muzica altora din jurul lor? Eu in felul asta am ajuns sa am o experienta mult mai intima cu muzica, atat individual cat si colectiv, impreuna cu altii care au si ei “muzica mea”. Nu regret nici pe departe zilele cand ascultam cu totii ce prindeam doar pentru ca nu eram in stare sa avem fiecare muzicile noastre. Cred ca eram mai sarac atunci.

    • Muzica a fost un element de etichetare sociala inca mult dinainte. Vezi aparitia imnurilor, melodiilor de razboi & fanfarei militare, onorurilor militare executate pe muzica, pana la cantelecel de lupta ale zulusilor sau vikingilor.

      Ma gandesc daca acum revolutiile pe care le traim mai au nevoie de curaj si imbarbatare, insa mai exista, gen Rage against the machine, insa nu le vom descoperi ca fiind melodiile care au schimbat lumea decat peste ani. Mai imi vine in minte M Jackson – They don’t really care about us (lupta impotriva AIDS).

      Cat despre articol, chiar nu vreau sa fiu melancolic, doar sa recunoastem ca ceva s-a schimbat, si ca „ceilalti” care nu sunt ca noi, trebuie sa fie intelesi.

    • cred ca oamenii cu personalitate au muzica lor. pe care o asculta pentru ca au o cultura, au amintiri, au nostalgii, sentimente care merita legate de o melodie. mai cred ca ceilalti se pot multumi cu orice, doar sa se auda zdranga-zdranga. mie daca-mi place o melodie, poate sa nu-i placa celui mai bun prieten al meu, este treaba lui, dar nu ma poate face sa o uit. dupa cum nici nu i-o impun. doar i-o propun. in discoteca, pe cand mergeam si eu la discoteca, toti ascultam aceleasi melodii – dar ce melodii! si nu ne mai saturam de ele. acum intr-o discoteca trebuie neaparat sa mai lasi de la tine, din pretentiile tale ca sa poti sa ramai pana la capat.

      • Ai perfecta dreptate. Numai ca am realizat ca oamenii in legatura lor cu muzica, s-au schimbat, si am impresia ca nu este un trend reversibil, chiar daca acum concertele au mai capatat avant.

  2. […] Scriu acest articol ca raspuns la un articol scris de un prieten. […]

  3. http://danutzii.wordpress.com/2010/12/07/socializare-sau-desocializare/

  4. ups… a pus automat comment… poti sa le stergi pe ultimele doua… a fost mai rapid ca mine…😛

  5. La subiectul asta nu pot raspunde decat prin comparatie cu ceea ce se intampla cam cu toate produsele de consum. Eu unul as face paralela cea mai simpla cu iaurtul: cu banane, capsuni, soia etc. Cred ca, ce se petrece acum, este doar o spargere a pietei de muzica. Incercam sa ne apropiem de „consumator” cat mai mult si poate chiar sa il facem sa descopere lucruri de care nu era constient ca ar putea sa ii placa. Daca nu e piata pentru un gen il cream, doar prin DIFERENTIERE putem sa spargem si sa penetram un segment de piata nou sau …

    • Eu inteleg ce face industria muzicala din consumator, insa ce am realizat se refera la ce se intampla in mintea consumatorului, care intr-un fel percepe acum produsul, si in altfel il percepea acum ceva vreme.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii