Postat de: Mihai A. Pop | Decembrie 1, 2010

FSN=PCR=KGB

Cred ca e de departe cel mai cunoscut graffiti din Bucuresti pe teme politice ce ne privesc. Evident mai avem unul, tot politic, si chiar mai cunoscut – Basarabia Pamant Romanesc, dar care a ajuns sa nu ne prea priveasca…

Ani de zile am vazut FSN=PCR=KGB scris in piata Universitatii, in Romana, si cate si mai cate alte locuri… si de atatea ori imi amintesc ce insemna „golan”, dar toate s-au golit de continut, s-a vopsit gardul, s-a imbracat leopardul, si revenim la vechile naravuri.

Citez din filmul Piata universitatii:

„Ce stim astazi?

Stim ca daca pierdem aceasta sansa, sansa unui miracol, sansa unei treziri, o pierdem pentru alti patruzeci de ani. Comunismul (n.r. clica politica) nu se instaleaza nicaieri pentru o legislatura, are si el tabieturile lui, trebuie sa-l intelegem.”

Nae Caranfil, 1990

Nu suntem 40 de ani mai tarziu, nu suntem decat 21 de ani mai tarziu, si cred ca oricine ar fi spus asta acum 20 de ani, cred ca nu si-ar fi imaginat viata azi. Adica sa ai atat de multe, si totusi tot de la aceiasi oameni…

FSN s-a nascut ca formatia de tranzitie in Romania, care trebuia sa dispara, dar care dupa doua saptamani de existenta a decis sa nu mai dispara.

Din FSN s-a desprins FDSN, mai tarziu PDSR, mai tarziu PSD. FSN a ramas FSN, mai tarziu PD, mai tarziu PDL. Putem spune sincer ca gardul e clar acelasi, dar si ca leopardul e acum altul, totusi din metodele de reprimare a presei, stimularea serviciilor de securitate, propagarea santajului politic, nivelul educatiei politice si capacitatea de promovare a caracterelor tari, putem spune ca naravul ba.

Deci ce sa fie?

Mai punem inca un egal inainte? sau doua?

mihai

PS. Am sa pun o intrebare de om prea batran – Cand se va realiza faptul ca acum n-are rost sa mergi la vot? Ca intre Basescu si Geoana, nu prea aveai ce alege, alegerea a fost in 1990 si 1992, acum ce poti alege este o freza, un discurs, o gluma, o culoare, dar nu o directie, pasa s-a dat acum 20 de ani. Si pana nu exista destui care sa decida ca asa nu se mai poate, asa se va mai putea.

PS2. Ce sarbatorim astazi?

PS3. Ma gandeam in nimicnicia mea deunazi, ca pe langa tricolorul Romaniei si steagul Uniunii Europene, ar mai merge un steag. Nu rosu ca e desuet. Un portocaliu ar merge.


Responses

  1. Buna ziua.
    Pentru prima data de cand se sarbatoreste aceasta zi importanta mi-am spus : AZI VREAU SA MA SIMT, ROMAN”… . De azi-dimineata incerc /ma stradui/caut sentimentul…stiu imi este rusine…dar patriotismul meu e jalnic. Singurul lucru care m-a dezmortit e doar un fisier primit : Andrei Paunescu – Doamne ocroteste-i pe romani ! Cu tristete spun…. nu stiu sa simt romaneste, „patriotismul romanesc”nu este asimilat niciunui sentiment ( gresesc generalizand )….il asociez cu propaganda, asa cum am fost invatati. Ziua nu este gata…mai sunt sperante pentru mine…..POATE.

    • Bravo Felicia! E important sa realizam ca nu mai putem avea structurile si realizarile de care sa fim mandri, ce ne-a mai ramas e dramul de speranta si dorinta noastra de a crede in istoria glorioasa a stramosilor nostri.
      Pot sa accept ca esti mandra de speranta ta intr-o Romania mai buna, sau mandra de Brancusi, Cioran, Eliade, Eminescu etc., dar nu vreau sa accept ca esti mandra de clica politica din ultimii 10 ani.

  2. Un mic amanunt zic eu destul de important…
    Despre mandrie… este adesea confundata cu un sentiment general de… sa ii zicem patriotism, multumire, satisfactie…
    Mandria in schimb este (sau cel putin asa o percep eu) un sentiment foarte personal, si strans legat de o actiune personala… depinde de tine, de ceea ce faci, ceea ce realizezi.
    Asadar. Nu poti fi mandru ca esti roman, sau de istorie, sau de Brancusi, Cioran, etc… nu a depins de tine ca te-ai nascut roman… nu ai nici un merit pentru acest fapt. Poti fi in schimb mandru de ce ai facut, de ce ai ales, de ce ai realizat, de ce ai votat, etc…

    • Mandria este forma de comunicare a ceea ce tu consideri ca esti. Unele tin de tine, unele mai putin. De pilda clar poti fi mandru de ce realizezi, poti fi mandru ca esti barbat, desi n-ai influentat prea mult (desi e posibil daca chiar vrei!). Ca o extensie a mandriei ca stii sa citesti, stii sa te expui, vine mandria ca esti, si aici apare apartenenta, mai intai la scara blocului, mai apoi la o scoala, echipa de fotbal etc… mai apoi la tara, la religie, finalul mandriei de apartenenta se sfarseste cand realizezi ca esti om, si apartii umanitatii.
      Pot fi mandru ca-l inteleg pe Brancusi, si ca „am tinut amandoi intr-un mod infantil” cu o anumita limba, sau cu un anumit petic de pamant. Si exact acest „am tinut amandoi intr-un mod infantil” este ceea ce realizez eu, si e mandria mea.
      Mandria ca regula e ceva bazat pe convertirea unei realitati intr-o semnificatie interioara mai optimista, insa realitatea poate fi interioara sau exterioara, apropiata sau indepartata geografic sau temporal.
      Vezi si articolul despre mandria pozitiva.

      • Imi pare rau… nu rezonez… am alta conceptie despre mandrie… poti sa te identifici cu anumite locuri/personaje/istorie… insa nu as spune ca acest lucru se intersecteaza in vreun punct cu mandria… Nu sunt de acord cu „exstensia” mandriei la starile de agregare naturale (ca esti, ca apartii).
        Cu apartenenta la grupuri poti sa vorbesti de mandrie daca tu ai ales sa apartii acelui grup… Adica as spune ca „sunt mandru ca am fost cercetas”… dar nu „sunt mandru ca sunt om/roman/fiinta”.
        Eu simt o mare diferenta intre „sunt mandru ca il inteleg pe Brancusi” si „sunt mandru de Brancusi”
        Poti in schimb sa fi madru ca esti barbat, daca candva ai fost femeie sau undeva la mijloc😛 …
        Scuze interventia repetata, nu vreau sa bag fitile, s-ar putea foarte bine sa avem amandoi dreptate. Este vorba de perceptia fiecaruia dintre noi asupra unei notiuni.

  3. Noi nu cunoastem semnificatia de patriot mai ales ca multi dintre noi a trait patriotismul cu pumnul. In zilele noastre se cam traduce cu nivelul contului din banca: nu am bani = o tara de cacat, hotii…; daca am bani (nu conteaza cum i-am facut) sunt patriot, sunt roman, sunt in piata sa mananc fasolea si carnatii gratuiti.
    Mandru ca sunt roman? Pai eu aici o iau personal- sunt ca doar sunt roman, nu am incotro; adica vrei sa spui ca nu sunt eu mandru de mine, face parte din cultura noastra mai repede pot sa spun ca e un pleonasm roman si mandru.

  4. @ Danutzii
    Oameni diferiti, idei diferite. Cat despre fitile, chiar ma bucur cand trebuie sa gandesc altfel decat gandesc de obicei.
    Pentru mine mandria vine direct din instinctul de a fi alphamale /alphawoman, pe care as exprima-o ca fiind dorinta de a impune celor din jur idea de „tine”. Scopul e sa iti gasesti pereche (folositi pentru expresivitate un paun si o paunita ca actori).

    Si problema pe care o am este cea ca eu nu sunt roman si nu sunt crestin, la origine, eu sunt om, si asta vreau sa fie numitorul comun prin care ma definesc.

    http://dexonline.ro/definitie/m%C3%A2ndru


Lasă un răspuns

Categorii