Postat de: Mihai A. Pop | Noiembrie 29, 2010

Matematica in lupta ei cu Logica

Lupta mea cu educatia in forma ei actuala vine din intrebarile copilariei, intrebari ale copilariei mele, dar care n-au fost puse de adultii care au decis educatia mea.  A noastra.

Sa dau un exemplu.

In viata avem tot felul de probleme, multe le au si o aplicatie matematica, nu toate, dar sigur mai multe decat v-ati putea imagina la o prima intrevedere.

Apoi invatam matematica la scoala, lucru care nu ne ajuta in rezolvarea problemelor din lumea reala, decat intr-o masura destul de mica, prea mica, incredibil de mica. Totusi deschide un capitol pe care in ziua de azi nu-l intalnim in lumea reala si anume – calculul. Asa se ajunge ca in scoala din totalul timpului care se acorda pentru matematica si logica un 80% sanatos sa fie dedicat calcului. Peste asta chiar accentul se pune pe calcul, pe verificari, pe modalitatea de calcul, sau chiar pe rezultatul final.

Practic nu ne intereseaza cum a ajuns Ana sa aiba mere, ci ne intereseaza cate tine in fiecare mana si cate are acum in total.

Credeti ca in economia de azi computerul, telefonul, playerul, ba chiar ceasul de mana au vreo problema in a calcula suma merelor? sau derivate si integrale, intersectii de multimi si vectori? Sunt sigur ca nu.

Dar despre cum a facut Ana rost de mere e mult mai greu de spus ceva, acolo intervine cunoasterea realitatii, aplicarea logicii, intelegerea probabilitatilor etc. si vad aici mai mult de munca din partea logicii. Aici vine intrebarea interioara din copilarie care ma macina prin scoala generala, cum se face ca invat mai multa logica din ce citeam pentru literatura, decat din studiul la matematica.

Cum se face ca pana acum am avut doar 30 de ore a cate 50 minute de logica – si asta doar la liceu, pe cand matematica am invatat gramezi cat sa stiu ca excelul le poate calcula foarte simplu si pot sa le uit.

Stiu ca eu sunt indoctrinat intr-o educatie industrialista in care fiecare dintre noi e o rotita intr-un sistem care are nevoie de albine cunoscatoare, insa asta vrem si de la copii nostri?

Nu ar fi mai eficient ca in educatia logica sa fie punctul central? Si in loc de stiinta multa, mai bine stiinta folositoare, pentru ca wikipedia exista pentru toti, dar daca nu stii sa faci rost de mere si nu-ti poti plati internetul ce rost are sa poti calcula de mana suprafata laterala a unui pod arcuit?

Asta poate si WolframAlpha, iti trebuie doar internet, si nu tre sa fii vre-un specialist.

Si un link de la TED.

mihai


Responses

  1. Pop Mihai Alexandru, nu te mai faci militian cu atitudinea asta!
    Pai daca toata lumea ar stapani logica si ar avea, asa cum se zice, „common-sense”, cum s-ar mai detasa clasele conducatoare? Cum sa ii demonstrezi copilului inca de mic ca nu e bun de nimic, ca e mai prost decat cei cativa „mai destepti” („uite-l pe Ionescu ce bine invata, tu o sa ajungi la sapat santuri cu notele astea la fizica cuantica!!!”) si ca societatea ii face o favoare ca il accepta cat de cta si il lasa sa manance de pe urma ei (a altora, aia ca Ionescu cu note bune la fizica cuantica de clasa a 3a, ca stabiliseram inca de la 5 ani ca nu e bun de nimic). Sa zica merci ca Ionescu ii da si lui o paine la firma lui, ca oricum nici jobul ala simplu de calculat impactul gainatului de pescarus auriu pe geamul masinii femeii de serviciu asupra business-ului de 100 mld EUR, al firmei nu e in stare…

    • Intr-adevar am pierdut trenul cu politisti.
      Dar oricum ar fi scoala trebuie reformata, si repede, ca vom scoate doar handicapati…


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii