Postat de: Mihai A. Pop | Noiembrie 16, 2010

Cuba 2010 – Calatoria in timp

Si pentru ca am fost in Cuba in scop turistic am vrut sa ajung si la partea care vorbeste despre atractiile si activitatile turistice, asa cum le-am gasit noi intr-un stil de globe trotter, adica nu voi sti sa spun prea multe despre calea batuta, ci mai mult despre cealalta.

Credeam ca atunci cand vom ajunge in Cuba vom gasi o insula din Caraibe, plina de palmieri si plaje cu nisip fin, ape azurii, intr-un spatiu relativ putin impanzit de civilizatie si cu destula natura potrivnica antropizarii, in acelasi timp ne asteptam ca in inima civilizatiei sa gasim un muzeu al regiunii, de la arhitectura coloniala, la traditii desprinse din secole de mult trecute, cu muzica vie si calda, stropit din belsug cu rom si aromat cu tutun. De la oameni ne asteptam la o anumita reticenta, specifica regimelor comuniste care au indoctrinat „popoarele superioare in lupta lor cu capitalismul asupritor”.

N-am gresit cu totul, insa am gresit in aprecierea modului in care aveam sa servim aceste parti.

Cuba e frumoasa, negresit frumoasa, dar e greu de ajuns la frumuseti, oamenii sunt foarte calzi si apropiati, de pilda o sa fiti uitimi de tactilitatea lor, ca intr-o discutie de 5 minute va ating de 15 ori, muzica a cam disparut, e mai mult pentru turisti, insa muzeul e tot acolo si natura a fost un pic imblanzita.

Dar sa le luam la pas.

Cuba are mii de kilometri de plaje pe insule de corali (cayo) si pe insule (islas – ei fac diferente intre cele doua tipuri de insule), cu nisip fin sau cu ape azurii numai bune pentru snorkeling. Are munti cam in toate regiunile, si sunt mai virgini decat te-ai astepta avand in vedere ca prea putini sunt inaccesibili, are destule parcuri naturale ce acopera si viata marina, si coasta, si regiuni deluroase si muntii. Deci pe scurt ar fi foarte frumoasa in ceea ce inseamna natura.

Din punct de vedere al civilizatiei, trebuie mentionat ca a existat o cultura pre columbiana aici, din care n-a prea ramas nimic, adica nici oameni (aparent ar fi, dar fizic n-am vazut), nici traditii, ci doar agricultura revolutionata de ei (culturi pe care le mancam si noi din cauza lor). Columb a debarcat el insusi in cateva randuri in Cuba, si Cuba a fost prima colonie spaniola, dar pentru ca n-a avut aur abia cand a inceput agricultura sa fie interesanta, a devenit o putere.

Pentru multe decenii a fost si regiunea de tranzit pentru aurul Americii latine in drumul lui catre Spania, asa ca exista o intreaga serie de semne vizibile datorate luptelor cu piratii (aici au fost cele mai crancene episoade ale luptelor cu Piratii din Caraibe). De notat ca din cauza asta majoritatea oraselor si cailor de comunicatii nu sunt pe coasta, ci prin mijlocul tarii – de altfel Havana si Santiago de Cuba (orasele cele mai mari si porturi) sunt in golfuri si sunt aparate cu fortarete.

Totusi agricultura a fost cartea care a scos Cuba din evul mediu si a adus-o pana la 1960 – Cuba fiind capitala mondiala a trestiei si zaharului pentru mai bine de 100 de ani, si bogatia datorata perioadei – secolul 19 – se vede peste tot. Spun patimas ca daca Havana ar primi fondurile necesare renovarii ar arata mai bine ca Parisul, dar pentru moment sunt la stadiul de mare potential.

Stiam ca daca vii in Cuba nu vii pentru gastronomie, asa ca asteptarile erau ca la bufet, practic foarte jos. Doar idea de rom mai ungea un pic povestea.

Ziceam de modalitatile in care servesti Cuba. Modul normal si recomandat este cel al tururilor, in care vezi Havana, apoi te cazeaza la o statiune inchisa – all-inclusive, pe o plaja superba, cu activitati nautice, de exemplu Varadero, iar de aici pleci in 2-3 incursiuni in Cuba, cu autocarul cu aer conditionat, cu ghid si cu program relativ respectat. Intr-o incursiune probabil se va merge in Vinales – un parc national, monument Unesco, cu peisaje carstice inverzite, plina de pesteri, unde se vor vizita 1-2 pesteri si se va face un tur spectaculos ca priveliste, se poate condimenta cu un tur de calarie printre culturile sezonului, ceea ce inseamna ca prin decembrie veti vedea tutunul. A doua incursiune ar fi Trinidad (posibil cu Cienfuegos), un oras colonial ramas pe la 1850, foarte autentic si deloc comercializat, totusi limitat ca activitati, in afara de orasel care cu greu poate manca mai mult de 2 ore, se mai poate calari sau merge la o plaja. A treia catre Santiago de Cuba.

Cam asta contin tururile, iar pe de o parte sunt sigilate in continut, adica nu intri in lumea cubanezilor de rand, totusi pentru atmosfera de all-inclusive, probabil ca da mai mult decat destinatiile europene all-inclusive – insa noi n-am fost acolo.

Noi insa am luat cealalte optiune – aveam biletele de avion si un ghid Lonely Planet despre Cuba aparut in 2006 (uimitor de putine lucruri schimbate, de la programul autobuzelor, la pretul cazarilor, cam toate au ramas acolo), si atat. Doar cu dorinta de a experimenta noi si placerea de a ne descurca pe cont propriu.

Am aterizat in Havana, am schimbat bani in aeroport, si am luat autobuzul lucratorilor la aeroport catre Havana – unde am platit circa 30 de bani pentru noi amandoi – acolo am aflat de spiritul de intrajutorare al cubanezilor, care ne-am ajutat sa ajungem exact unde vroiam. Optiunea taxiului costa 70 de lei.

Prima cazare ne-a fost gasita de un reciclator – o persoana care recicla cutiile de aluminiu din gunoiul stadal, dar care stia de Romania ba chiar stia capital tarii. In toata Cuba cazarea am avut-o la casas particulares, case particulare licentiate de autoritati contra unor sume exorbitante pentru ei. In octombrie pe noi cazarea ne-a costat intre 35 si 85 de lei pe noapte – pe langa pat si dus mai primeai un ventilator, probabil un aer conditionat, si cateodata un frigider sau televizor. Cu pasaport si semnatura.

Transportul era variat, si noi ca turisti, calatoream pe distante lungi doar cu autocarul turistic – cam 4 lei/10 km per loc – nu am gasit solutii in care sa mergem impreuna cu localii. In rest am luat de toate – de la camion carosat 0.15 lei/10 km per loc, pana la taxi de’o varsta cu tata 50 lei/10km pentru masina. Totusi transportul era in general scump pentru destinatiile eminamente turistice, pentru ca era inacesibil transportul public ieftin, si greutatile suplimentare includeau verificari de acte (unde probabil ca puteai fi intors din drum, daca soferul tau nu cunostea pe cine trebuie sau n-avea un anumit carnetel cu o anumita stampila), drumuri rupte, lipsa semnalizarilor rutiere etc.

De mancat am mancat pe unde am putut de la ce mancau ei, pana la locurile rezervate pentru turisti, adica de la 0.45 lei portia de platanas prajite (ce numim noi chipsuri de banane) pana la mojito de 26 lei paharul. Mancarea pe strada este facuta mai mult pentru a trai, pentru ca este ieftina, la restaurante este foarte chestionabila calitatea, si preturile sunt inzecite fata de mancarea de pe strada, bine am mancat din bucatariile caselor particulare si arareori de pe strada. De baut, apa imbuteliata si racoritoare in preturi care incepeau de la 3 lei pe litru, sau de la dozatoare/bidoane/ulcele de la 15 bani paharul – echivalent 60 de bani litrul… N-am avut probleme cu digestia desi era o problema citata foarte des in legatura cu alimentatia cubaneza.

Intrarile la muzee, parcuri nationale, atractii turistice in general le-am platit corect, insa niciodata n-am dat taxa suplimentara pentru camera – intrarile de la 4 la 21 de lei, camera 4-8 lei. Am reusit sa negociem intrarile la cele mai scumpe pe principiul: N-am decat atati bani, se poate? si se putea. In general cei care negociau erau tratati mai bine si pentru ca o parte din incasare se vira la buzunar. Ca regula generala statul cubanez impoziteaza cu 80% toate veniturile din turism, deci tot ce pica pe langa calea oficiala de fapt hraneste mult mai multe guri.

Pentru plajele bune e bine sa nu platesti, pentru ca sunt la fel de bune si dupa gard, ba chiar gardul se poate ocoli. Iar daca esti in interiorul gardului tinzi sa fii perceput ca un portofel ambulant, si orice te costa de la 4 lei in sus (1 convertible+), adica pana si toaleta.

Sa mergi pe acolo pe unde turistii nu merg de obicei, iti da cea mai mare siguranta, practic nu sunt combinatori acolo, daca ai nelamuriri trecatorii te vor ajuta cu drag, pentru ca si ei sunt curiosi si vor sa te cunoasca – am spus ca limba romana nu e o limba slava numai eu de peste cinci ori (de Romania, de Bucuresti stiau si ei… desi si ei au mai dat-o pe la Budapesta), insa ne banuiau rusi sau germani.

O atractie enorma in Cuba sunt automobilele de epoca, foarte numeroase, dupa statistici externe circa 60,000 de unitati mai vechi de 1960 sunt astazi pe drumuri, adica mai mult decat in restul lumii (asa se laudau eu, n-am cum sa verific).

Stiu de faptul ca turismul sexual este cotat foarte sus in discutiile despre Cuba, dar nu mi s-a parut a fi pe fata, cel putin nu ca in Tailanda, asa ca nu pot spune prea multe, doar ca mi s-au parut mult mai aranjati domnii, decat doamnele.

Despre muzica stiu personal prea putin – adica Buena Vista Social Club si cam atat, insa au fost momente cand m-am intersectat cu muzica cubaneza adevarata – mai ales in Santiago de Cuba, si cu muzica cubaneza adevarata insa siluita pentru turism – mai ales Havana, dar se putea intalni cam in orice zona cu potential de capcana turistica.

Hasta la vista!

mihai si cristina

PS. Ultima parte o voi termina pe final de saptamana unde am pus deoparte niste liste ale activitatilor turistice, asa cum le-am perceput si incercat noi.


Responses

  1. bun articol .. facui si eu o poza poate iti place

  2. ai un blog excelent …
    eu am 12 ani si am si eu blog sper sa va placa

  3. Frumos. Pe unde planuiti urmatoarea escapada?

    • Pentru noi sunt chiar aventuri. Nu am stabilit nimic inca. Adica de fapt mergem in februarie in Irlanda, dar aia nu par e sa fie o mare aventura.

      In rest daca gasim bilete moca ne bagam cam peste tot.
      Voi?


Lasă un răspuns

Categorii