Publicat de: Mihai A. Pop | Iulie 9, 2010

O lacrima pentru vioara

Cat am fost mic am fost expus muzicii clasice prin intermediul discurilor si pickup-ului… probabil ca multi dintre noi au avut acelasi tratament, ca doar nu erau prea multe lucruri de facut in timpul liber, altul decat pickup-ul, iar intre viniluri multi aveau muzica simfonica.

Asa ca mi-a fost sadita aceasta pasiune pentru muzica clasica, iar simplul fapt ca unul dintre prietenii de la bloc, un nepot de-al lui Palade (unul dintre castigatorii de Nobel cu radacini in Romania) canta la pian, m-au facut sa-mi dezvolt cunostiintele in materie.

Stiu ca se spune ca e o muzica complicata, si plictisitoare, si ca e pentru batrani, si ca e greu de inteles etc, dar toate sunt argumente un pic infantile, mai degraba acept rationalizarea „nu-mi place”.

Totusi pentru cei care au reusit sa treaca peste argumentele simpliste, e clar ca in muzica simfonica (clasica sau mai putin clasica), exista o placere sa asculti anumite creatii, anumite pasaje, aproape la infinit. Dar o sa revin la asta intr-un alt articol.

Unde vreau sa ajung este ca in copilarie pianul mi s-a parut de departe cel mai greu instrument… pentru ca era mare, insa inteleg de la practicieni ca e unul destul de simplu de invatat, si toata lumea face comparatie cu vioara, care aparent e cea mai grea (desi inteleg ca si suflatoarele sunt complicate).

Totusi cu o vioara poti face spectacol, cat un sfert de orchestra sau mai bine, asa l-am descoperit pe Jascha Heifetz, pentru ca mai apoi sa-l descopar pe George Enescu (doar din ipostaza de virtuos al viorii), pentru ca si mai apoi sa dau de Ion Voicu, iar intr-un final sa-l descopar pe Grigoras Dinicu.

Oi fi eu emotiv sau ceva, dar m-am emotionat de mai multe ori auzind pasaje din cei de mai sus, si realmente sunt incredibili. Poate credeti ca fiind atatia romani in lista, sunt un patriot habotnic, dar nu sunt, mai ales ca poate cu exceptia lui Enescu (discutabil) toti ceilalti nu sunt romani, Heifetz fiind evreu din Lituania si Voicu si Dinicu fiind tigani, chiar mandri de originile lor.

Daca va incearca timpul liber luati wikipedia si youtube in brate, in ordinea indicata, si chiar cred ca veti face niste descoperiri emotionante.

mihai

Jascha Heifetz

Responses

  1. le cam zice baiatul mai bine ca mine deci o sa ma opresc aici.


Lasă un răspuns

Categorii