Publicat de: Mihai A. Pop | Martie 9, 2010

Cercetarea ca afacere

Discutam in contradictoriu zilele trecute cu unul dintre colegii de la MBA despre faptul ca majoritatea inventiilor care ne modeleaza lumea azi sunt legate de o singura persoana, caruia i se poate atribui meritul principal in cadrul descoperirii, sau poate cel mult o echipa foarte putin numeroasa – asta e parerea mea.

Evident nu am ajuns la nicio concluzie, decat masuratori empirice gen:

Pro: nu s-au acordat Nobelurile pentru stiinta niciodata unui grup, ci intotdeauna persoanelor cheie

Contra: firmele din domeniul farmaceutic au o intreaga industrie R&D, la fel si in electronica, chimie, auto, energie si probabil multe altele

Pana cand astazi am realizat ca intotdeauna cercetarea, care e un proces de durata, si care intr-adevar de multe ori se realizeaza in echipe, se incheie printr-o descoperire, care reprezinta un singur moment, si care este realizat intotdeauna de cate o persoana, de obicei cea care este cea mai avizata, si oricum ar fi se atribuie celui care detine proprietatea programului de cercetare. Toate aceaste descoperiri sunt de fapt asteptate, si sunt rezultatele pot fi relativ prezise inainte de descoperirea reala, asadar cel care a facut prezicerea practic devine posesorul descoperirii ulterioare. Exemplu poate fi descoperirea Americii, evident n-a fost Cristofor Columb, ci un membru al echipajului, dar asta nu schimba deloc proprietatea descoperirii (si nici istoria).

Exista o situatie in care cercetare nu exista, si descoperirea functioneaza ca o revelatie (pica fisa), lucru pentru care putem spune ca nu exista decat un singur descoperitor si-n forma asta. Exemplu poate fi descoperirea curentului electric, undelor radio, motorului cu combustie interna etc.

Practic cercetarea este un apanaj al grupului, insa nu descoperirea, iar patentele mai degraba sunt legate de descoperiri decat de pozitii in cadrul unei cercetari.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii