Publicat de: Mihai A. Pop | Ianuarie 30, 2010

Super detergent

Dai un pic si aluneca si musca…

Contemplam la faptul ca nu mai deschid televizorul, pur si simplu nu gasesc motive ca sa-l deschid, nu e amuzant, nu e informativ, nu-ti increteste creierul… seara il mai gasesc pe Mircea Badea si ma uit la el ca la un animal la zoo, putin samponat sa arate a om, dar de fapt doar un alt produs de televiziune… cu el imi petrec cateodata si 30 de minute.

Am incercat sa fac un experiment, sa incerc in weekend sa ma uit la televizor, aproape ca acum 150 de ani cand tinerii incercau sa mai cante la sezatoare, sau acum 30 de ani cand incercau sa mai citeasca o carte. Experiment esuat.

Desi foarte multi oameni contemporani se uita aparent la televizor, este cert ca marea lor majoritate sunt infectati cu zapping, asa ca nu pot face acelasi lucru in continuu, trebuie sa schimbe, sa caute ceva mai bun… asa ca producatorii de televiziune i-au crescut de asa natura incat acum le dau ce vor. Muuuulte programe foarte proaste ca sa poti schimba, si totusi sa poti obosi pe unul dintre ele, destul cat sa se faca punctul de rating, si banii ca sa faca inca o emisiune la fel de lamentabila, iar acolo unde emisiunile sunt inca acceptabile pentru creier (nu se zbate pe moarte N400), sa le poti intrerupe cu publicitate asa incat sa dai privitorului sansa sa faca o repriza de zapping.

Atunci am realizat ca produsul care se vinde cel mai mult la televizor este detergentul. Nu detergentul de rufe, ci de cute, nu doar ca nu face ca utilizatorul sa devina mai inteligent, ci-l imbecilizeaza, ca la un experiment de control social.

Deci chiar dai un pic si aluneca si musca.

Responses

  1. Ca tot esti cinefil, un film artistic fain despre tema asta este „Free Rainer” – http://www.imdb.com/title/tt0810868/

    • E unul de Sidney Lumet din 76 – Network, care mi-a ramas impregnat, aproape ca n-am inteles cum cineva a putut in vremea aia sa produca un asa film.

  2. Primii oameni pe care i-am intalnit care ziceau „noi nu avem televizor in casa, nu am avut niciodata” m-au surprins extrem. Ai spune la prima vedere ca sunt niste oameni inapoiati, inadaptati… pe de alta parte oamenii sunt unii dintre cei mai inteligenti si destepti oameni pe care ii cunosc… ii stii si tu… fratii Gavrilescu – Ionutz si Costi… Nu stiu daca ai apucat sa ajungi vreodata la ei in casa in Berceni. Eu am fost de multe ori. Intr-adevar nu au televizoare… in schimb au cea mai mare biblioteca de toaleta pe care am vazut-o vreodata. In toaleta de serviciu si-au mobiliat-o cu carti pana in tavan. Nu iti mai spun de skilurile lor in ceea ce priveste computerul.

    In sfarsit, chiar si asa mi s-a parut un pic exagerat faptul ca totusi refuza sa isi puna televizor in casa. Acum le dau dreptate.

    Cand a trebuit sa plecam in Canada, mi-am scos la vanzare LCD-ul de 82 cm diagolana… S-a gasit repede un cumparator chiar cu vreo 2 luni inainte sa plecam, asadar l-am vandut. Nu poti sa iti inchipui cat timp liber aveam dintr-o data… nu poti sa iti imaginezi cat timp pierzi fara sa iti dai seama in fata acestui aparat. Am hotarat sa nu mai pierd timpul. Drept urmare, am renuntat la ideea de a-mi cumpara vreodata televizor… Informatia pe care ti-ar putea-o da televizorul o poti spicui in maxim 15 minute dintr-un ziar cotidian de exemplu sau internet… nu se merita…

  3. corect, nici eu nu inteleg la ce se poate uita cineva… cred ca asta e nivelul audientei si primeste ce vrea….

    incearca Bizbazar – 19 si ceva pe antena3, e chiar interesant ca si background de lucru pt. o repriza de mail-uri sau ceva. si vreo 10 min. de badea suport eu si eu :))

  4. Mai adaug cateva emisiuni care mi se par calitative:

    Garantat 100% – TVR1
    Buna ca viata – TVR1
    Reporter special – Antena3

    • Din cele enumerate mai sus stiu despre BizBazar si Garantat 100%, iar ultima chiar mi se pare interesanta… totusi eu nu spun doar de canalele locale, zic de tot ce gasesti in grila, pana si Discovery este spalat si vandut ca pop science, iar canalele de muzica, vand noua moda…

      Nu stiu ce sentimente v-au incercat cand ati vazut prima data MTV acum 10+ ani, insa atunci mi se parea ca te imbecilizeaza… acum a devenit normal, pentru ca repetitia te obisnuieste, iar acum emisiunile par inca si mai… Deci ma repet – control social.

      Anecdotic – in India principalul motiv al scaderii numarului de copii pe familie in ultimii 15 ani este dat ca raspandirea cablului, si cultivarea prin telenovele.


Lasă un răspuns

Categorii