Publicat de: Mihai A. Pop | Septembrie 7, 2009

Fractura matematica

Cuvantul „fractal” e o inventie, si chiar isi are radacina in acelasi cuvant latin din care provine cuvantul „fractura”, totusi ideea fractalilor nu poate fi numita o inventie.

Explicatia teoriei fractalilor spune (in cuvintele mele evident) ca o functie foarte complexa reuseste sa fie similar aplicata la scari diferite ale aceleiasi compozitii. Exemplul tipic (pe langa acele grafice computerizate) este cel al copacului, care seamana in total, cu o ramura, care seamana la randul ei cu un ram, care la randul ei seamana cu o frunza, etc (aparent mai sunt cateve nivele sub frunza).

Imi place abordarea, care de data asta nu incearca statistic ca orice grupare dupa o anumita regula sa fie impartita doar dupa regula respectiva, ci „similar”, implicand ca formula se schimba, insa pastreaza destul incat sa vezi similaritatile.

Cand am trecut ideea asta prin filtrele mele am realizat ca visul fizicianului modern de a gasi formula matematica prin care va reusi sa uneasca electromagnetica, mecanica si microfizica e spulberat. Si nu pentru ca nu exista o singura cuanta a materiei, nu pentru ca nu suntem mentali capabili sa le intelegem, ci doar pentru ca formula nu va fi formula… ci o serie de schelete de formule (poate nici serie, poate doar unul), cu limitarile de rigoare, si asta pentru ca fiecare interactiune a particulelor din univers (si astea sunt destul de multe 😉 ), schimba sistemul de referinta, iar ce poti limita sunt cazurile imposibile, insa nu le poti defini pe cele posibile.

O data cu aceasta „revelatie”, ma voi opri de la intelege formulele dupa care inginerii incearca sa defineasca lumea, ci mai degraba voi incerca sa inteleg cum functioneaza. Matematica pura probabil ca este logica, si nu albume de formule.

Mihai, zis „Albert”

PS. Am remarcat ca nimeni n-a reusit sa-mi explice curentul electric, si totusi avem aplicatii, avem formule, avem o intreaga industrie, insa principalul produs inca nu pare sa fie total inteles.

PS2. Am citit pe Wikipedia, dar si aici dovedesc ca nu stiu esenta, ci doar rezultate ale unor efecte inca necunoscute.

Responses

  1. Re: PS

    Jupane,

    Orice bat are doua capete. Daca nimeni, dar chiar nimeni n-a reusit sa-ti explice cum e cu electricitatea, poate ca mai exista si-o alta varianta rationala decat aia ca nimeni n-o intelege…
    Dar nu-ti face griji, nimeni n-a reusit sa ma invete sa lucrez in Excel 😉
    QED

    • Au incercat multi la scoala, si de cand ma streseaza gandul asta, am si cautat sa ma educ citind ici-colea, dar peste tot se pleaca de la cum se manifesta, nu de la ce este.

  2. O sa murim si n-o sa intelegem nimic din lucrurile esentiale.Si tu te incurci in curentul electric ?
    Suntem inconjurati numai de lucruri greu de explicat.Primul dintre ele cine suntem.ha,ha,ha

    • Poate ca daca am intelege cum functioneaza curentul electric am intelege mai bine si energia din corpul uman (popularul „suflet”).

      Era o vorba care zicea: „Ca nu ne fac probleme lucrurile pe care nu le stim, ci cele pe care stim cu siguranta ca le intelegem si care nu sunt asa”. Punctul fiind ca daca am intelege un lucru simplu, ca electricitatea pe care multi il iau ca stiut, poate am fi mult mai departe.


Lasă un răspuns

Categorii